דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נעליהזהבשלהמלך

מאת: נורית יובל איורים: שי צ'רקה

עיבוד מחורז למעשייה משעשעת אודות חכמי חלם, המדגימה כיצד התייחסות מוגזמת למראה חיצוני ולסמלי מעמד יכולה להוביל למצבים מגוחכים. הסיפור, מלווה באיורים של שי צ'רקה, מכיר לילדי הגן את "חוכמת חלם", אחת הדוגמאות המפורסמות לפולקלור יהודי, ועוסק בדרכים לתת כבוד ולקבלו.

נוֹשְׂאִים קְשׁוּרִים:

אגדההומוריחס לאחרסיפור עממי

קְבוּצַת גִּיל: גַּנִּים צְעִירִים

בפולקלור היהודי ידועים סיפורים רבים על חכמי חלם, המתרחשים על רקע החיים בעיירה חלם שבפולין לפני כמאתיים שנה. הסיפורים עברו מפה לאוזן בגרסאות רבות ונקבצו באוספים של שלום עליכם, של יצחק בשביס זינגר ועוד. חכמי חלם מתוארים כאנשים טיפשים, שמעלים פתרונות מגוחכים לבעיות העיירה. הסופר יצחק בשביס זינגר חתם את קובץ סיפורי חלם שלו באמירה "כל העולם הוא בבואה גדולה של חלם". אולי סיפורי חלם אהובים ומשעשעים דווקא כי כל אחד מאיתנו נוהג לעתים בניגוד להיגיון.

 

"כל הרודף אחר הכבוד, הכבוד בורח ממנו" (מסילת ישרים כו)

הסיפור על נעלי הזהב של המלך של חלם עוסק באופן משעשע ואירוני בדרכים לחלוק כבוד ולקבלו ומעורר מחשבות רחבות יותר בנושא הכבוד. מדוע אין המלך זוכה לכבוד המגיע לו? מה קורה לאדם או לחברה שעסוקים בגינוני כבוד חיצוניים? במסורת היהודית יש התייחסות רחבה ועמוקה לנושא הכבוד. מקורות רבים מזהירים אותנו שהרדיפה אחר הכבוד גורמת לאדם להתבזות, ועל האדם להיות זהיר יותר בכבודם של אחרים ועסוק פחות בִּכבוד עצמו.

סְרָטִים בְּעִקְבוֹת הַסִּפּוּר

עֳתָקִים שֶׁחֻלְּקוּ:

110,000

הוֹצָאָה לָאוֹר:

דני ספרים

שְׁנַת חֲלֻקָּה:

תשע"ד 2013-2014