דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שיח רגשי בעקבות ספרים

17/10/2023 | 351 צפיות

התקופה האחרונה מציפה רגשות ותחושות רבים אצל פעוטות וילדים כמו פחד, אי וודאות, עצב וחוסר אונים. ילדים מעבדים ומבטאים רגשות בדרכים שונות, לפעמים ישירות בדיבור ובהתנהגות ולפעמים בעזרת יצירה, תנועה או משחק. עולם הספרים גם הוא מאפשר לילדים להביע ולבטא רגשות. הספר יוצר הרחקה מהמציאות ודרך הזדהות או רגש העולה כלפי הדמויות או העלילה, יכולים הילדים לתת מקום לתחושה שאולי קשה להם לבטא באופן ישיר. 

לפניכם שתי הצעות לקראה ושיח רגשי עם ילדים בעזרת שניים מספרי ספרית פיג'מה להם ניתן גם להאזין דרך הפודקאסט שלנו עם דידי שחר וירדן בר-כוכבא. 

הספר "פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו" מאת: מירה מאיר, איירה: אלונה פרנקל

בספר "פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו" אליו אפשר להאזין בפודקאסט של ספרית פיג'מה, מתקשה הילד לישון ונעזר בבובות של חיות אותן הוא מזמין לישון איתו במיטה עד שלאט לאט הוא מחליט להיפרד מהן ולישון לבדו. הילד מתמודד עם הפחד והאתגר שיש בהירדמות בצורה יצירתית שעוזרת לו לפתח חוסן. בתקופה הזו פעוטות וילדים רבים מתמודדים עם אתגרים כמו פחד, חוסר שגרה ויציבות וגעגוע לבני משפחה. תוכלו להאזין יחד לסיפור ולשוחח על התחושות שעולות ממנו אפשר לשאול "למה אתה חושב שהילד לא רצה לישון לבדו?", "איך החיות עזרו לו לישון?". אפשר לצאת מהספר אל עולמם הפנימי של פעוטות ולשאול באופן ישיר "גם את מרגישה לפעמים כמו הילד?", "מה אתה עושה כשקשה לך?", או דווקא באופן עקיף – "מה עוד היית מציעה לילד לעשות? מה יכול לעזור לו?". תוכלו לדבר על כך שיש כל מיני דברים שיכולים לסייע לנו בהתמודדות עם קושי ממש כמו שהבובות סייעו לילד שלא רצה לישון לבד. אפשר להציע לפעוטות לבחור בובה אהובה משלהם ולחבק אותה חזק חזק, או להציע להם חיבוק מכם. כמו הילד שנעזר בבובות, לילדים יש משאבים פנימיים רבים ושונים, ובעתות משבר חשוב לסייע להם להשתמש בהם. 

הספר "עד למעלה" מאת: דן פוטרמן, איירה: אורית מגיע-שולב

בספר "עד למעלה" מתמודדת הגיבורה מעין עם פחד גבהים. באמצע הטיפוס על סולם המגלשה היא נעצרת. כולם מעודדים אותה להמשיך, אך לבסוף הדבר שמסייע לה יותר מהכל הוא אחותה הגדולה הדר והכלבה החמודה אותה מצאה. בימים אלו ילדים רבים חווים פחד שאינו פחד "רגיל" כמו טיפוס על מתקן גבוה, אך גם בהתמודדות הזו הם יכולים להיעזר בכוחות ומשאבים הפנימיים שיש להם. לאחר קריאה או האזנה לספר תוכלו לשוחח על ההתמודדות של מעין עם הפחד. אפשר לשאול "איך הרגישה מעין?", "איך מרגישים כשמפחדים?", "מה עזר למעין להתמודד עם הפחד?", "מה עוזר לכם כשאתם מפחדים?". תוכלו להזכיר לילדים שממש כמו שהדר אחותה של מעין חיכתה לה למטה עם חיבוק, גם אתם שם תמיד בשבילם לחבק בכל פעם שהם צריכים. הספר גם מראה לילדים שכולם מפחדים לפעמים והם לא לבד. אפשר לשתף את הילדים בכך שגם מבוגרים מפחדים לפעמים ולספר מה עוזר לכם להתמודד.

כתבה: תום גלבוע