דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

למה טקס קריאה "עובד"? וכמה רעיונות לטקסים

14/08/2023 | 296 צפיות

כל יום ילדים וילדות לומדים דברים חדשים: על עצמם, על חברים שלהם ועל העולם. הם צריכים להסתגל לגן, לחברים, לאח חדש, להוראות, לשבת, לקום, לדבר, לשתוק וללכת לישון...

תנו משהו קבוע ובטוח - כשהדמיון מתערבב עם המציאות, כשהרגשות חזקים ומתפרצים, כשישנם דברים חדשים להתמודד איתם, צריכים הילדים משהו שהם מכירים וחוזר על עצמו באופן קבוע. כזה שייתן להם מסגרת, סדר וידיעה שבכל זאת ישנם דברים קבועים, שנותנים תחושת בטחון, שייכות וחמימות.
למשל טקס.
ילדים אוהבים טקסים. זה יכול להיות טקס קבוע לפני השינה עם שיר ערש קבוע ובובה קבועה שמלווה את הילד בחוויה המוזרה של לילה לבד בחושך. זה יכול להיות טקס קבלת שבת שמסמן שעוד שבוע עבר, וזה יכול להיות אפילו טקס אכילה: קודם הגבינה ורק אחר כך הלחם ושלא יגע במלפפון בשום אופן.
וזה יכול להיות טקס קריאה - כזה שבו יושבים במקום אהוב, קצת מתחבקים, קצת חוזרים על עצמנו, והרבה נהנים מלקרוא ביחד. זה נעים לשבת קרוב להורה; זה עושה הרגשה טובה לשמוע מילים שכבר קראנו. ולפעמים כשנמצאים במקום החם, המוגן והקבוע קל יותר להכיר ספר חדש ולהיכנס לעולם שהוא מציע.

קבלו רעיונות לטקס קריאה:

בואו נשיר - אפשר לבחור שיר אהוב ולרקוד עם הספר לפני שמתחילים לקרוא.
שעת קריאה הגיעה - אפשר לבחור שעה מסוימת ביום. לא לכולם מתאים לקרוא לפני השינה. אולי לפני ארוחת הערב או לאחריה? אולי בגינה, אחרי שהאנרגיה נגמרה וכבר רצתם וקפצתם והילדים ניסו כל מתקן במגרש המשחקים?
התעמלות ספר - לפני הקריאה תוכלו לחזור על כמה תנועות קבועות שיוסיפו שמחה, אנרגיה ויסמנו שעוד רגע מתחילים לקרוא: אפשר למשל לקפוץ במקום, ואז לקפוץ על רגל אחת, לנענע ידיים ורגליים, להניף את הספר מעל הראש ו…. לשבת לקרוא.
מה עוד? - אפשר ליצור כובעים מנייר ולחבוש אותם לקראת הקריאה, ואפשר להביא בובה אהובה להקשיב לסיפור כדי שלא תפסיד את החוויה.
לפעמים הילדים עצמם יוצרים טקס וכל שנותר הוא להצטרף אליהם,
ולפעמים כדאי לעזור להם וליצור את טקס הקריאה שלכם וכך גם לשדר להם שהם חשובים, שקריאת ספרים היא רגע חשוב ושחשוב לכם להיות ביחד עִם הספר ואיתם.

כתבה: מיכל ברגמן