דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

טיפים לקריאה עם ילדים/ות בימי חרום

11/10/2023 | 573 צפיות

ימים קשים מנשוא עוברים על מדינת ישראל. 

ספרית פיג'מה מחזקת את ילדי ישראל האהובים הראויים לשקט ולשלווה, ואת ההורים והקרובים האמיצים שמנסים לשמור על כמה שניתן על שפיות ושגרה עבור הילדים בתוך מציאות בלתי נתפסת. 

כתבנו עבורכם כמה טיפים לקריאה במצבי חירום בתקווה שיעזרו לצלוח את הזמנים הקשים והכואבים.

חזרה אל המוכר

אנחנו ממליצים לקרוא לילדים ספרים מוכרים ואהובים. בתקופה בה המציאות אינה יציבה ומפחידה החזרה אל מה שמוכר מחזק ונותן בטחון. בספר מוכר ואהוב הילדים יודעים למה לצפות, מה יהיה בעמוד הבא, הם יכולים להשתתף ולחוות רגעים של יציבות וודאות. 

בחירה

בחירה נותנת לנו תחושה של שליטה שמאוד חשובה ברגעי חירום, בהם המרכיבים שאין לנו שליטה עליהם בחיים מתעצמים. כדאי לתת לילדים אפשרות לבחור איזה ספרים הם רוצים לשמוע (אפשר לתת כמה אפשרויות אם קשה להם להחליט). באיזה סדר, איפה יהיה להם נוח לשבת.  

ספרים במרחב המוגן

אפשר להכין מראש כמה ספרים אהובים שיחכו במרחב המוגן ובזמן השהייה לקרוא אותם או לתת לילדים לעיין בתמונות. הספרים הם עולם שאפשר להכנס אליו לכמה רגעים וכך להשקיט את הרעשים והדאגות שמסביב. שגרת קריאה בתוך הממ"ד יכולה להפחית את לחץ ולהפוך את החוויה לפחות מפחידה או לא רצויה. 

ספרים הם חלון לעולם הפנימי

לכל ילד וילדה ישנם צרכים שונים ביחס למצב. ישנם ילדים שימשכו דווקא לספרים בהם נוכח רגש של פחד או כעס ודרך ההזדהות עם הגיבור יוכלו לבטא את תחושות ורגשות וישנם ילדים שדווקא יירתעו מספרים מסוימים ויזדקקו לספרים אחרים שמעצימים חוויה של שלווה, הומור וסדר. 

כדאי לנסות ולהבין את תגובותיהם של הילדים לספר, ואת הרגשות שעולים בזמן הקריאה. נסו לתווך באופן המתאים להם ולכם על מנת לעזור לעיבוד הרגשות הצפים.  

 

כתבה: תום גלבוע