דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

איך לעניין ילדים בספרים?

14/08/2023 | 301 צפיות

"מי רוצה להאזין לספר?" -"אני! אני! אני!" לפעמים זה פשוט עובד, ככה חלק. אבל לפעמים גם לא... ילדים לא תמיד יביעו עניין בספרים. לפעמים לא מתחשק להם לקרוא עכשיו כי הם עסוקים בדברים אחרים. לפעמים הם עוד לא רגילים לשבת ולקרוא ולפעמים זה פשוט ככה בלי סיבה ברורה.   

אז לפני שמרימים ידיים וקובעים "הילד שלי פשוט לא אוהב ספרים"?, יש כמה דברים שאפשר לעשות:   

"מה זה שם...? ליצור סקרנות - גם בלי מילים אפשר לעורר עניין: אפשר להניח את הספר במקום מרכזי בבית ולתת לילד לפגוש אותו בעצמו. אפשר גם לשבת עם הספר, ולהתחיל לקרוא בו בעצמכם, בלי להציע לילדים להצטרף. אם זה כל כך מעניין אתכם, יש סיכוי שגם הם יסתקרנו ויבקשו להצטרף. אולי אפילו תגניבו איזה צחוק קטן, או קריאת התפעלות מאיור שבספר מבלי לנסות לשכנע, פשוט להנות בעצמכם. 

בכל פעם קצת  אפשר להתחיל בקריאת ספר קצר, עם מילים מעטות ואיורים שמושכים את הלב ואת העין. אפשר להתחיל עם ספר שירים, לקרוא שיר קצר ואם זה מצליח, לחזור ולקרוא שוב ושוב את השיר האהוב. ואפשר אפילו להתחיל בעמוד אחד מתוך ספר ולהתמקד רק בו 

אני מתרכז וגם את מתרכזת – רמת הריכוז והקֶשֶׁב שונה אצל כל ילד וילדה. כדאי גם לשים לב מתי הילדים קשובים יותר: יש כאלה שמתרכזים בסיפור לקראת השינה, אחרים צריכים לרוץ ולזוז ואז הם פנויים להקשיב, ויש מי שדווקא יאהב לקרוא בחוץ בישיבה על ספסל. 

קוראים בכיף גם אתם ההורים חלק מהעניין. השתדלו למצוא ספר שתמצאו בו עניין והנאה. ואם היום אין לכם כוח או שאתם ממש לחוצים, לא נורא. אפשר לוותר היום, כי הנינוחות שלכם משפיעה על הילדים. הספרים יישארו, קחו אויר וזכרו שזה לא מרוץ ולא חייבים להספיק הכול עכשיו - תמיד אפשר לנסות שוב מחר... בהצלחה! 

כתבה: תום גלבוע