דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

איך להפוך למשפחה של קוראים

26/03/2023 | 498 צפיות

לשלב את הקריאה בסדר היום המשפחתי

שעת הסיפור שלכם יכולה להפוך לחלק מהמסורת המשפחתית. אפשר למשל לקרוא סיפור לפני השינה. כשיש יותר מילד אחד במשפחה, אפשר להציע לכל אחד לבחור ספר, לשבת יחד ולהקשיב לסיפורים שנבחרו. 

לא מתאים לכם לקרוא לפני השינה? - אין בעיה, אתם מכירים את סדר היום המשפחתי שלכם, ויודעים הכי טוב מתי מתאים לקרוא ביחד: אולי אחר הצהריים כשחוזרים הביתה? אולי לפני ארוחת הערב אפשר להרגיל את הילדים לעצור על הספה לקרוא ספר. זמן קבוע לקריאה יכול להקל עליכם ביצירת שגרה יציבה וזורמת עבור הילדים ועבורכם. כך נוצר זמן של רוגע משותף, זמן שהופך לחלק מהמשפחה, זמן שהילדים מחכים לו. 

מתי עוד אפשר לשלב ספרים ביום יום? 

כמעט תמיד! ממתינים בתור לרופאה? - אפשר לקרוא סיפור. 
ארוחת הערב עדיין מתבשלת? - הילדים יכולים בינתיים לעיין בספרים. 
חבר הגיע לביקור? אפשר להזמין אותו לעיין בספריה, להיפגש עם ספרים ששני החברים מכירים ולהכיר זה לזה ספרים חדשים. 
נוסעים לבקר את סבתא? - אל תשכחו לארוז כמה ספרים! 

במקום מסך? - המסכים הם חלק מחיינו והם נראים לעתים פתרון קל ונוח לשעת שקט - הילדים צופים במסך ומתעניינים, אז מה רע בזה? - ובכן תלוי כמה ובאיזה גיל. ההמלצה הרפואית היא להימנע ממסכים עד גיל שנתיים על מנת לשמור על בריאותם והתפתחותם. מעל גיל שנתיים ההמלצה היא לחשיפה מועטת והדרגתית ובחירה של התכנים. מומחים להתפתחות ילדים רואים קשר בין תופעות של מצוקה רגשית וחברתית, קשיי ריכוז ושינה ובעיות בריאות לבין החשיפה למסכים. אז נכון שלפעמים יותר קל לשלוף מסך מאשר להוציא ספר ולקרוא, ובכל זאת ההשקעה שווה את המאמץ: ילדים שיורגלו בקריאת ספרים יוכלו להנות ולהיות "מהופנטים" מההקשבה והעיון בהם. והמוח? - רק ירוויח! 

ספריה ביתית 

האופן שבו הבית מאורגן מעביר לילדים מסר: כאשר ספרים מקבלים מקום של כבוד בתוך הבית, הילדים מבינים שספרים הם דבר בלתי נפרד מהחוויה המשפחתית. כדאי לשים לב לכך שהספרים יהיו נגישים לילדים ומוצבים בגובה שלהם כדי שהם יוכלו לעיין בהם לבד. גם אם אין מקום לספרייה אפשר לארגן מדף, ארגז או סלסילה לספרי ילדים. ואפילו הכנו עבורכם הצעה מיוחדת לבנית ספריה ביתית 

דוגמא אישית 

פעוטות וילדים רואים את בני המשפחה האהובים ומהם לומדים כיצד להתנהג ומה לעשות. כשהם רואים אתכם, המבוגרים שמשפחה, קוראים הם פשוט רוצים גם...  

מאחלים לכם ולילדיכם שנים רבות של הנאה עם ספרים! 
כתבה: תום גלבוע