דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תרנגולתאחתקטנה

מאת: עלקה וובר איורים: אורי ויסלר

כמה בעיות כבר יכולה לגרום תרנגולת אחת קטנה? תרנגולת קטנה הולכת לאיבוד. רבי חנינא בן דוסא ומשפחתו מוצאים אותה ומתנדבים לטפל בה עד שיגיע האדם שלו היא שייכת. הטיפול בתרנגולת מתברר כמלאכה קשה משציפו בני המשפחה.  

נוֹשְׂאִים קְשׁוּרִים:

אגדות חז”להומורהשבת אבידה

קְבוּצַת גִּיל: גַּנִּים בּוֹגְרִים

פְּעִילֻיּוֹת בְּעִקְבוֹת הַקְּרִיאָה

כל מי שאיבד דבר חשוב, זוכר בוודאי כמה הצטער על האבֵדה, וכמה שמח כאשר הוחזרה אליו. על אף עוניים טיפלו בני משפחת בן דוסא בתרנגולת שמצאו ואחר כך גם באפרוחים, בעִזים ובגדיים… עד שהגיע אדם שחיפש תרנגולת אחת קטנה.

השבת אבֵדה 

השבת אבדה היא לא עניין פשוט. לא תמיד יודעים איך לאתר את המאבד, ולפעמים גם קשה לוותר על מה שמצאנו. דווקא משום כך מלמדת אותנו התורה שחשוב להתאמץ ולהחזיר מציאה לבעליה: "…אֲבֵדַת אָחִיךָ אֲשֶׁר-תֹּאבַד מִמֶּנּוּ, וּמְצָאתָהּ, לֹא תוּכַל לְהִתְעַלֵּם" (דברים כב ב).

 

מי היה רבי חנינא בן דוסא?

רבי חנינא בן דוסא היה תנא – חכם מתקופת המְשנה, שחי בגליל לפני כאלפיים שנה. הוא היה איש מופלא, ואגדות רבות מספרות על צניעותו ותכונותיו המיוחדות. למרות שרבי חנינא ומשפחתו חיו בעוני רב, הוא לא התפתה לקחת את מה שאינו שייך לו, והקפיד מאד להשיב אבידה לבעליה. הסופרת אלקה וובר עיבדה עבורנו את הסיפור על רבי חנינא  והתרנגולת שהלכה לאיבוד, מסיפור קצר  שמופיע בתלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כה, עמוד א:

מעשה ועבר אדם אחד על פתח ביתו של רבי חנינא, והניח שם תרנגולין ומצאתן אשתו של רבי חנינא בן דוסא, ואמר לה: "אל תאכלי מביציהן". והִרבו ביצים ותרנגולין, והיו מצערין אותם. ומכרן, וקנה בדמיהן עזים. פעם אחת עבר אותו אדם שאבדו ממנו התרנגולין ואמר לחבירו: "בכאן הנחתי התרנגולין שלי". שמע רבי חנינא, אמר לו: יש לך בהן סימן? אמר לו: הן. נתן לו סימן ונטל את העזין.

יחולק בגני חובה במהלך חודש ינואר / טבת

סְרָטִים בְּעִקְבוֹת הַסִּפּוּר

עֳתָקִים שֶׁחֻלְּקוּ:

60,000

הוֹצָאָה לָאוֹר:

ידיעות ספרים

שְׁנַת חֲלֻקָּה:

תשע"ב 2011-2012