דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

חכמיחלםוהירח

מאת: שלמה אבס איורים: עומר הופמן

האם יצליחו חכמי חלם למצוא ירח שמאיר לאורך כל החודש? עיבוד חדש מזמין את הילדים וההורים לפנינה של הומור יהודי ולהיכרות עם טבעו של הירח. מתאים מאוד לפעילות חגיגית סביב ראש חודש.

נוֹשְׂאִים קְשׁוּרִים:

הומורסיפור עממישיתוף פעולה

קְבוּצַת גִּיל: גַּנִּים בּוֹגְרִים

פְּעִילֻיּוֹת בְּעִקְבוֹת הַקְּרִיאָה

בכל חודש "נעלם" הירח מהשמיים ותושבי חלם נאלצים לצעוד בלילה ברחובות חשוכים. האם הם יצליחו למצוא ירח שמאיר לאורך כל החודש כולו? עיבוד חדש ומשעשע לאחד מסיפורי חכמי חלם מציג לפנינו פנינה של הומור יהודי ומתאר את טבעו של הירח.

חכמי חלם והומור יהודי

בפולקלור היהודי ידועים סיפורים רבים על חכמי חלם. הסיפורים מתרחשים על רקע החיים בעיירה חלם בפולין שלפני כמאתיים שנה. הסיפורים עברו מפה לאוזן בגרסאות רבות, ונקבצו באוספים שונים, בין היתר של י"ל פרץ, ושל יצחק בשביס זינגר. חכמי חלם מתוארים כאנשים שמעלים פתרונות מגוחכים לבעיות העיירה. הסופר יצחק בשביס זינגר חתם את קובץ סיפורי חלם שלו באמירה "כל העולם הוא בבואה גדולה של חלם". אולי סיפורי חלם אהובים ומשעשעים דווקא כי כל אחד מאיתנו נוהג לעיתים בניגוד להיגיון.

הָרוֹאֶה אֶת הַלְּבָנָה בְּחִדּוּשָׁהּ אוֹמֵר "בָּרוּךְ מְחַדֵּשׁ חֳדָשִׁים"

(תלמוד ירושלמי, ברכות י"ג ע"ד)

הירח, הנקרא גם "לְבָנָה" או "סַהַר", מתחדש ומשתנה בכל יום. למחזוריות הירח תפקיד חשוב במסורת היהודית, שכן לוח-השנה העברי הוא לוח ירחי. תחילת כל חודש עברי, "ראש חודש", מצוינת על פי מולד הירח (וזו הסיבה שהחודש נקרא גם "יֶרַח") ומועדי החגים היהודיים נקבעו על פי הירח. במסורת היהודית יוחדו להתחדשות הירח מדרשים, פיוטים וברכות.

סְרָטִים בְּעִקְבוֹת הַסִּפּוּר

עֳתָקִים שֶׁחֻלְּקוּ:

118,500

הוֹצָאָה לָאוֹר:

עגור

שְׁנַת חֲלֻקָּה:

תשע"ז 2016-2017