דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

גינהעלחמור

מאת: דבורה בושרי איורים: מנחם הלברשטט

איך ילמד רבי עקיבא לקרוא ולכתוב? הרי כל התלמידים בכיתה הם ילדים, ואילו הוא אדם מבוגר. בעזרת חמור אחד קצת שונה מלמדת אותו רעייתו רחל שיעור חשוב בחיים: "לא הביישן למֵד". עיבוד חדש לסיפור תלמודי.

נוֹשְׂאִים קְשׁוּרִים:

אגדות חז”לביחד ולחודכבוד הדדי

קְבוּצַת גִּיל: כִּתָּה א'

עקיבא הרועה כבר בן ארבעים, והוא עדיין אינו יודע לקרוא. בדרך יצירתית מצליחה רעייתו רחל לעזור לו להתגבר על המבוכה ולהצטרף לקבוצת ילדים הלומדת קרוא וכתוב.

"אֵין הַבַּיְשָׁן לָמֵד" (מסכת אבות ב', ה')

לפעמים אנחנו מתביישים כי אנו שונים מאחרים או נבוכים מכדי להודות שאיננו יודעים משהו. במשנה במסכת אבות כתוב שאדם שמתבייש לא יצליח ללמוד. למידה דורשת אומץ ורצון לרכוש ידע. רחל בחוכמתה מצליחה להמחיש לעקיבא שבושה היא תחושה זמנית חולפת, ואילו החוכמה והידע נשארים.

 מי היה רבי עקיבא?

רבי עקיבא, מגדולי חכמי ישראל, חי בארץ ישראל בשנים 50–137 לספירה, מתקופת חורבן בית שני ועד מרד בר כוכבא. הוא השתתף בחיבור המשנה ובעיצוב ההלכה והיה המנהיג הרוחני של מרד בר כוכבא. אגדות וסיפורים רבים נכתבו על רבי עקיבא, ואמרות רבות מיוחסות לו. אחת מאמרותיו הידועות היא "אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא: 'וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ' – זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה" (בראשית רבה כד, ח). בתחילת דרכו היה רבי עקיבא רועה צאן ורק כשהיה בן ארבעים זכה ללמוד תורה. סיפור חייו, כמו סיפוריהם של מנהיגים וחכמים אחרים, מלמד שהידע והתורה נגישים לכולם, בכל עת.

סְרָטִים בְּעִקְבוֹת הַסִּפּוּר

עֳתָקִים שֶׁחֻלְּקוּ:

52,700

הוֹצָאָה לָאוֹר:

מ' מזרחי

שְׁנַת חֲלֻקָּה:

תש"ף 2019-2020