דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

חגים של פעם, חגים של היום החגים ואנחנו

22/06/2023 | 279 צפיות

כשאומרים "חנוכה" – מה עולה ראשון בזיכרון שלכם?

האם הריח? אולי הטעמים?
האם זה הלב המתרגש לקראת החגיגה בגן הילדים?
ההופעה בגן  – מה היא הביאה איתה? – חשש, מבוכה ובלבול… ואולי גאווה ושמחה?
ובסוף – מה קרה בסוף? הופעתם בתור נר דקיק או נצמדתם לרגליים של ההורים?
ואולי זה לא חג החנוכה שעולה בזיכרון, אלא זיכרונות חורף מארצות רחוקות…?
ומה הם מביאים איתם – אלו ריחות, מראות ורגשות?

אנחנו, המבוגרים, יכולים לשער מה יביא אתו חג החנוכה: אלו שירים ויצירות יביאו הילדים והילדות מהגן, מה יהיו הטעמים של החג, אפשר כמעט להריח את ריח השמן, לשמוע גשם דופק על החלון – את כל אלה אנחנו כבר מכירים.
אבל למרות הכל חג החנוכה הוא עדיין חידוש, במיוחד עבור פעוטות, ילדות וילדים: עבורם כל חג מביא אתו פלא וקסם; החג הוא רגע שבו הזמן עוצר ממהלכו הרגיל, ומתעלה מעל לשיגרה: הוא פליאה וחידוש בעולמם של ילדים צעירים וחבר מוכר ואהוב בעולמם של ילדים בוגרים יותר, שנרגשים לפגוש את החג האהוב שבא רק פעם בשנה.

ומה קורה, לנו, המבוגרים? – חג בחברת ילדים וילדות הוא הזדמנות עבורנו לחוות מחדש את הקסם של נרות חנוכה, את הטעם המיוחד של תפוח בדבש ואת ההתרגשות שבחיפוש אחר אפיקומן…
זו גם הזדמנות להיזכר בחגים של ילדותנו ולחשוב מה נרצה אנחנו להעביר לילדים שלנו:פיוט? מתכון או את הסיפור המשפחתי הידוע על האפיקומן שלא הצלחתם למצוא פעם מזמן, על התחפושת שנרטבה בגשם הגדול או תצלום שלכם גאים ואוחזים בטנא ובו ביכורים?

החג הוא הזדמנות ליצור מאגר של זיכרונות טובים בזיכרון של הילדות ולחבר בין עבר להווה, באמצעות סיפורים משפחתיים: הידעתם ילדים שפעם הדלקנו נרות כי היו הפסקות חשמל וישבנו בחושך …?  ומה קרה כשדוד אפרים אחר להדלקת הנרות אצל סבתא? מכירים את התצלום של סבא חוגג בגן את יום העצמאות? החג הוא גם הזדמנות להתחבר לסיפור גדול יותר – סיפור משותף של ניצחון האור על החושך, של יציאת מצרים או של איחולים לשנה טובה.

החג מאפשר לחגוג את הדברים שחשובים לכם, כהורים: הפרק הבא של סיפורי החג שלכם נכתב כבר עכשיו.

חג שמח!