דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

משלעלשועל

מאת: שהם סמיט איורים: עומר הופמן

השועל נכנס רעב לכרם, ויצא ממנו רעב. האם כל זה היה כדאי? הסופרת שהם סמיט עיבדה בחרוזים את המשל הידוע, המופיע במדרש קהלת רבה ובתרבויות שונות. הסיפור המשעשע ומעורר המחשבה מהווה הזדמנות להיכרות עם סוגת המשל ועם משלים נוספים המלווים את תרבותנו, ולעיסוק ברצון להגיע לדברים שאינם בהישג ידינו.

נוֹשְׂאִים קְשׁוּרִים:

בעלי חיים וטבעמשלסיפור עממי

קְבוּצַת גִּיל: גַּנִּים בּוֹגְרִים

השועל נכנס לכרם רעב ויצא ממנו רעב. האם כל זה היה כדאי? משל ידוע זה מופיע במדרש קהלת רבה ומוכר גם ממשלי איזופוס ומתרבויות נוספות, מעורר מחשבה ומזמין עיסוק ברצון להגיע לדברים שאינם בהישג ידינו.
קריאה נעימה!

"אמשול לך משל, למה הדבר דומה"

משל הוא סוג של סיפור עממי עם מוסר השכל, ממנו ניתן ללמוד לקח חברתי או מוסרי. עוד מימי התנ"ך שימשו משלים במסורת היהודית, כמו בתרבויות רבות בעולם, תפקיד חשוב בהעברת מסרים חברתיים ומוסריים בדרך נעימה ומעוררת מחשבה. חכמינו הכירו משלים רבים מתרבויות שונות, עיבדו וספרו אותם בבית המדרש כדי להעביר לשומעים מסרים ברוח היהדות.  לרוב מקובל לחשוב כי לכל משל "נמשל", או מוסר השכל, אך לעתים ניתן ללמוד מאותו סיפור מסרים רבים.  יחד עם ילדיכם אפשר לחשוב על המשל של השועל בכרם: למה הדבר דומה? ומה לדעתכם המסר של המשל?

נוסח המשל במדרש קהלת רבה ה (מתורגם מארמית):

"כַּאֲשֶׁר יָצָא מִבֶּטֶן אִמּוֹ עָרוֹם יָשׁוּב לָלֶכֶת כְּשֶׁבָּא"  (קהלת ה, יד)

 גְּנִיבָא  אָמַר : [משל] לְשׁוּעָל שֶׁמָּצָא כֶּרֶם וְהָיָה מְסֻיָּג [מגודר] מִכָּל פִּנּוֹתָיו, וְהָיָה שָׁם נֶקֶב אֶחָד, וּבִקֵּשׁ לְהִכָּנֵס בּוֹ וְלֹא הָיָה יָכוֹל.

מֶה עָשָׂה?

צָם שְׁלוֹשָׁה יָמִים עַד שֶׁכָּחַשׁ וְתָשַׁשׁ וְנִכְנַס בְּאוֹתוֹ נֶקֶב, וְאָכַל וְשָׁמֵן.

בִּקֵּשׁ לָצֵאת וְלֹא יָכוֹל.

חָזַר וְצָם שְׁלוֹשָׁה יָמִים אֲחֵרִים עַד שֶׁכָּחַשׁ וְתָשַׁשׁ וְחָזַר לִכְמוֹת שֶׁהָיָה וְיָצָא.

כְּשֶׁיָּצָא הָפַךְ פָּנָיו לַכֶּרֶם וְנִסְתַּכֵּל בּוֹ וְאָמַר: כֶּרֶם, כֶּרֶם! מָה טוֹב אַתָּה וּמָה טוֹבִים פֵּרוֹתֶיךָ!

כָּל מָה שֶׁיֵּשׁ בְּךָ – נָאֶה וּמְשֻׁבָּח, אֲבָל מָה הֲנָאָה מִמְּךָ? כְּמוֹ שֶׁנִּכְנָסִים לְתוֹכְךָ כָּךְ יוֹצְאִים!

כָּךְ הוּא הָעוֹלָם הַזֶּה

סְרָטִים בְּעִקְבוֹת הַסִּפּוּר

שיר השועל והענבים - סבא טוביה

עֳתָקִים שֶׁחֻלְּקוּ:

110,000

הוֹצָאָה לָאוֹר:

כנרת

שְׁנַת חֲלֻקָּה:

תשע"ד 2013-2014