דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

חשיבותה של קריאה משפחתית

09/08/2023 | 255 צפיות

המוח מתפתח בקצב מהיר בתינוקות וילדים, ומחקרים רבים מצביעים על הקשר החזק בין חוויות סביב ספרים בגיל הרך, ובין אהבת הקריאה, הרחבת אוצר המילים, פיתוח יכולות חברתיות ואפילו ההישגים הלימודיים במהלך החיים.

אומרים שהכול מתחיל בבית ואכן הזיכרונות והחוויות הראשונות בקרב המשפחה נשארים עם רובנו לאורך כל החיים.

אוירה של קריאה

הסופר מאיר שלו סיפר שכאשר היה ילד הוריו מעולם לא הכריחו אותו לקרוא ספרים, אך בביתו הייתה אווירה של קריאה שטיפחה אצלו את אהבת הספר. ובאמת בשביל ליצור אווירה לא תמיד חייבים להגיד באופן ישיר- "קריאה זה חשוב!". פעמים רבות האוירה נוצרת מתוך האופן שבו עושים דברים יחד. ילדים שרואים את ההורים נהנים מקריאה ירצו גם הם לקרוא. ספריה ביתית במקום נגיש מאפשר לילדים לבחור ספר בעצמם וליהנות מחוויית הדפדוף. קריאה משפחתית שמערבת חום, מגע וצחוק היא חוויה נעימה שילדים ירצו לחזור אליה שוב ושוב.

מרגישים בבית

פעוטות וילדים מרוויחים מקריאה בחיק המשפחה זמן איכותי של חיבור וקירבה. קריאה משותפת היא הזדמנות להפליג יחד לעולם דמיוני, לצחוק יחד ולפתח הומור משותף, להתייחס לרגשות שעולים במהלך הקריאה ולגעת בנושאים מעולמם של הילדים. כשקוראים ביחד, מרגישים בבית.
כשאנחנו אומרים "להרגיש בבית" אנחנו מתכוונים לתחושה של רוגע, בטחון וחופש להיות אנחנו עצמנו. ילדים חשים אהובים ובטוחים כשהם קוראים סיפור עם דמויות אהובות מהמשפחה. כך הם יכולים לאפשר לעצמם להתמסר אל הסיפור. הקול המוכר של סבתא או אבא נעים לשמיעה והופך לחלק מחוויית הקריאה - זה לא רק הסיפור, זו גם האווירה, התמיכה, החמימות, הקול והריח שנקשרים אליו. חיבוק על הספה או שכיבה על השטיח שבחדר גורמים להרגשה נינוחה ופותחים את הראש והלב ללמידה וקליטה של מילים, מראות, קולות ורעיונות.
זו גם הזדמנות להכיר זה את זה יותר: כשקוראים יחד אלו לא יחסי מבוגר-ילד. אלו שני בני אדם שקוראים ונהנים ביחד ויכולים לשוחח על החוויה שלהם מהקריאה ולשתף בחוויות דומות: אלו חלומות היו לאמא כשהייתה ילדה? האם סבא פחד לפני השינה ומה הוא דמיין? איך חגגו את פורים כשאבא היה ילד ולמה הוא התחפש?
כתבה: תום גלבוע