דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

חוגגים עם ספרים יחד פתיחת שנה בגן

15/07/2023 | 560 צפיות

ארגז הספרים הגיע לגן, איזה אירוע משמח!
להלן כמה הצעות לתכנון עיסוק בספרים של ספריית פיג'מה בגן:

בטרם חלוקת הספרים וקריאת הספר המשותפת בגן, אנו ממליצים לוודא שבארגז יש ספר לכל ילד ועוד שניים המיועדים לספריית הגן. ומה לאחר מכן?

קריאת הטקסט קריאה מקדימה בקול רם. האם יש מילים או ביטויים שהילדים אינם מכירים?  האם קיימות מילים או משפטים שקשות לך לבטא, משפטים ארוכים במיוחד או מילים ש"מבלבלות את הלשון"?
התבוננות עמוקה באיורים. חיפוש הקשר בין הטקסט לבין האיור.  לפעמים התמונה משקפת את הטקסט, לפעמים היא מרחיבה אותו ומכניסה תוכן חדש שאינו נמצא במילות הסיפור, ולפעמים היא אף סותרת את מה שכתוב במילים.  האם משהו לא מובן, האם המאייר משתמש בטכניקה מיוחדת, האם האיורים לטעמך?
קריאת הרעיונות לשילוב הספר בגן בעמוד הספר באתר של ספריית פיג'מה ואת ההצעות להורים בסוף הספר. האם מצאת שם פעילויות שמתאימות לך?
כדאי מאד לגוון את דרכי הצגת הספרים בפני הילדים. מה מתאים הפעם?
עוד לפני הצגת הספר בפני הילדים והילדות, אפשר לפתוח בסיפור רקע, להתחפש לאחת הדמויות, להמחיז את הסיפור או לספר אותו במילים שלך.
הזמנת ההורים לפעילות משותפת ולהקריא בפני כולם את הספר מוצלחת מאוד.
כיצד מתחבר הספר, הסופר/ת או הערכים המשתקפים בסיפור לנושאים אחרים הנלמדים בגן, או לחוויות מזדמנות שמתרחשות בקהילה שלך?
האם יש גורמים מחוץ לגן, איתם ניתן לעבוד בשיתוף על הספר? אפשר לחבור לגן הצמוד, להתייעץ עם המורה למוסיקה, לפנות לספרייה המקומית או לפעילויות שמתקיימות במוסדות אחרים ביישוב.
כדי שלא תפספסו אף ספר וכדי להשלים את החגיגה דאגנו לכן/ם גם ללוחות שנה מאוירים ומהממים במיוחד!

 

 

גננות משתפות בחוויות פתיחת השנה

בגן סתוונית בחיפה, הגננת אילנה כהן: 
פתחנו את תכנית ספריית פיג'מה ביום פעילות משותף להורים ולילדים.
ראשית דיברנו על מהו ספר, ומהי שפה. דיברנו על שפות שנות, על ספרים בשפות שונות ועל תרגום לעברית. ילדים שמדברים בשפות שונות הביאו לגן ספרים ושירים בשפות שהם מדברים מהבית כגון ערבית, אנגלית וספרדית.
דיברנו על שפות בלתי מדוברות כגון שפת הסימנים לחרשים-אילמים, שפת הקודש, וכתב ברייל. הזמנו לגן אורח עיוור שהסביר לילדים כיצד הוא משתמש במקל ובכלב נחייה, וכיצד קוראים וכותבים בברייל. בסיום הפעילות כל ילד יצא עם קישוט עם שמו כתוב בכתב ברייל.
דיברנו גם על סופרים ומשוררים שאנחנו מכירים בעברית.


בגן אלון במגדל העמק, הגננת גאולה וקנין:
הילדים הכינו אוגדנים מקופסאות קורנפלקס, לשימור הספרים שיקבלו לאורך השנה.


בגן דג זהב בראשל"צ, הגננת יפית מלכין איזון:
בחרו לערוך סדנא להורים בלבד, בה הגננת הסבירה על התכנית ועל חשיבות קריאה עם ילדים, וההורים קישטו את התיקים של ילדיהם והכינו להם סימניה לספר.
במשך שבועיים התמקדו בנושא הספר בגן: קראו את הספר הראשון מספר פעמים בקבוצות קטנות, הכינו דמויות להמחזה חופשית בפינת הספר, אפילו הציגו את ההצגה בפני ילדים בגנים השכנים.
קינחו בטקס קבלת שבת מיוחדת שבסופו קיבלו הילדים הספרים והסימניות בתוך תיקי הספר שההורים קישטו במיוחד עבורם.


גן אלמוג ב' באשקלון, הגננת קורין להב:
"הגענו לבושים בפיג'מה, סדנת קישוט התיקים. כשסיימנו לקרוא את הספר שתינו יחד תה עם עוגה. היתה חוויה מדהימה והילדים – מחכים כבר לספר הבא!"


גן פריחת הרימונים בראשל"צ, הגננת אנג'לה נולמן:
"במשך תקופה ארוכה שוחחנו עם הילדים על נושא הספר והספרייה. ראינו שיש סוגים שונים של ספרים, מיינו את הספרים וסידרנו אותם בצורה מאורגנת בספריית הגן, שוחחנו על כללי ההתנהגות בספרייה וגילינו שהספר הוא חבר יקר שצריך לשמור עליו מכל משמר כי הספר הוא האוצר.
לסיכום הנושא תכננו פתיחת ספרייה – מסיבת פיג'מות חגיגית עם ההורים, בה ההורים קיבלו הסבר קצר על התוכנית. יצרנו עם הילדים המחשה גדולה של הסיפור והילדים הכינו שלטים לספרייה. הכנו עם הילדים כיבוד למסיבה, עוגות תפוזים אישיות, וקישטנו אותן בספר קטן שהכנו מבצק סוכר. אחת האמהות הכינה עוגה עם הסמל של ספריית פיג'מה."


גן העוז בדימונה, הגננת ליאת בן-פזי:
"ערכנו ערב פתיחת ספריית פיג'מה בגן, הילדים הגיעו לבושים בפיג'מות , ישבו סביב שולחנות עם ההורים וקישטו את התיקים. לאחר מכן פעלו עם מקלות בייגלה וכתבו את שמם ושם המשפחה תוך התייחסות לצליל פותח וסוגר, וכמובן אכלו. ואז הפתעת הערב: הקראתי את הסיפור יחד עם הילדים (שכבר הכירו אותו בע"פ!). בסוף הסיפור הבאנו עוגות שהכינו הילדים בגן כהפתעה להורים. דיברתי על חשיבות  קריאת ספרים לידע, עולם, דימיון, אוצר מילים וכו, . דיברנו על התייחסות לספר: כריכה, שם הסיפור וכו' . היה מקסים."


גן סביונים בקרית ביאליק, הגננת הילה גלבנדורף:
"כאשר הגיעה החבילה הראשונה של ספריית פיג'מה הייתה התרגשות רבה בגן. הנחתי את החבילה לידי ואמרתי לילדים שהחבילה נשלחה עבור ילדי גן סביונים מספריית פיג'מה. בכל חודש כשאנו מקבלים את הספרים הילדים עוזרים לי לגזור את הקופסא ולהוציא את הספרים. אנו מסתכלים על האיור בכריכה קוראים את שם הסיפור והמחבר ועורכים סיעור מוחות מה יהיה תוכן העלילה בספר. תודה רבה על הפרויקט והחשיפה לעולם מופלא של ספרים."


גן יפה נוף בניצן, הגננת אביבית ראובן:
"ערכנו בוקר פיג'מות בגן. כולנו (גם הסייעת ואני) לבשנו פיג'מות, כל ילד הביא משהו לארוחת בוקר טעימה ומיוחדת.  במפגש הנחנו על הרצפה שמיכות וכריות והשתוללנו קצת. במפגש כל ילד קיבל את הספר שלו, התבונן בו וסיפר לנו מה הוא רואה ובמה לדעתו הספר עוסק. סיפרנו את הסיפור וקיימנו דיון קצר (הילדים בני 3). לאחר מכן שכבנו "כמו בלילה" במיטה כאשר ברקע נעימות מרגיעות, וליטפנו את הילדים ליטופים במטפחת משי. קמנו מהמנוחה והילדים יצרו סימניה אישית."


בגן רימון בנצרת עלית, הגננת ענת שפירר:
הזמינו את הסופרת נרי אלומה למפגש הורים וילדים לכבוד פתיחת התכנית. הילדים שוחחו עם הסופרת, האזינו לספר שכתבה ושאלו שאלות.  הקדשנו לסופרת תעודת הוקרה על השתתפותה בערב וספר שכתבו ילדי הגן "הגן הירוק שלנו" בו הם כתבו והדביקו תמונות על הנעשה בגן. בסיום הערב, קיבלו הילדים את תיק ספריית פיג'מה שקישטו מבעוד מועד, יחד עם ספר החודש ובנוסף, סימנייה אישית לכל ילד, ספרון שצבעו "כיצד לשמור על ספרים". הילדים אכלו ארוחת ערב בגן פיצה ושוקו. וההורים קינחו בעוגה בצורה של ספר".